sommarträning, alltid roar man någon….

är ju ganska hårt hållen av coacherna. Ingen risk för överträning. Jag pendlar mellan att gilla läget och vara frustrerad. Men som livet pågår är det inte lätt att få till mer träning ens om man vill. Då får man ta det som det kommer och liksom se möjligheterna. I fredags gjorde jag utmaningen med Håkan på förmiddagen. Det var som en mini-mini WOD. PÅ efteriddagen åkte vi till svärföräldrarnas landställe och jag snörde på mig dojjorna före middagen och joggade på en fyrakilometersrunda mellan husen och hästhagarna på Värmdö. När jag kom tillbaka till tomten körde jag en tabatahistoria med push up, sit up och squat medan svärföräldrarna såg på med varsin GT i handen. Alltid roar man någon.

Och på kvällskvisten idag roade jag en 2 åring som stod på balkongen och entusiastiskt tjoade: bollarna mamma, bollarna! ”Hon tränar” så mamman pedagogiskt och jag vinkade lite i vilan. Kettlebellkomplex på innergården på Söderalm.

Det är inga bollar unge! Även om de har fjollig färg.

Sen hände något som fick mig att fundera: är jag på riktigt utbränd eller har jag gått över till The Dark side? Har jag tagit steget från punktränande underdog till en fullfjädrad frisksport-fascist? Döm själva:

Mammastark står och jobbar kettlebell. Har vinkat lite till ungen på balkongen, pustar mellan seten. Ut på gården kommer en kulturkofta i 50-årsåldern. Klädd i pösiga konstnärliga kläder, röda glasögon och dyra skor. Hon tittar efter sin katt. Jag hälsar artigt men inte mer. Hon börjar prata. Vad gör du? Jag svarar. Kort. Inte alls så där överentusiastiskt och liksom frälst som jag brukar, för jag har en föraning om vad som ska komma. Hon drar efter andan och jag stålsätter mig: ”hur ska jag träna då?” Och jag tänker: ja du, Inte vet jag? ”Vad ska jag göra jag som haaatar motion?”(Hon uttalar motion som att det var ett fult ord, liksom spottar ut ordet). Jag fick följdaktligen veta att hon gärna rör sig i kreativa sammanhang (!?) Och att hon anser gym vara ”själadödande” ställen. Tillsist sa jag, ”gör vad du vill, bara du gör det. Skillnaden mellan folk som inte är tränade och de som är tränade är att de tränade tränar. Testa gummiband.” Då ville hon veta vad som var skadliga rörelser. SKADLIGA RÖRELSER. Var försiktig med tunga marklyft sa jag. Kaxig som fan i rosa sport-topp med rosa kettlebells på den prunkande innergården. Jag förstod att hon föraktade mig för min inteligensbefriade verksamhet. Motiiion. Spottuttalat. Varför, kan någon please förklara varför, det finns en motsättning mot att sköta om sin kropp och bry sig om konst eller ”kreativ verksamhet?”

Kära kulturkofta: antingen rör man sig och sköter om sin kropp och då mår kroppen lite bättre. Eller så gör man det inte. Det där vet du. Hatar man motion så gör man. Punkt.

Jag sa inte det. Jag sa, nu ska jag fortsätta här. Trevlig kväll.

3 responses to “sommarträning, alltid roar man någon….

  1. Du är underbar Elin! Skrattar gott åt dina inlägg! Gillar denna lilla devis; ”Your discipline is your only friend” oavsett om det är fysisk eller kreativ verksamhet man ägnar sig åt. Punkt.
    sign. Med rosa sporttop bland svartvita kossor på en vischa långt från vett och sans

  2. UNDERBART! WORD WOMEN!

    Träna är det bästa, därmed basta!

  3. Pratar träning ibland på jobbet… att nämna att man tränar sisådär 3,4,5,6ggr i veckan… blandat med en morgonpromenad nästan varje morgon på ca 50-60 min i Hagaparken. DÅ kan man råka ut för lite av varje, men ser man igenom kommentarerna inser man till slut att det är avundsjuka eller okunskap eller missunsamhet. Många anser ju att träning tar mycket tid av livet, för mig är träning livet – en livsstil. Vad mycket lättare det blir då.

Kommentera

