Träningsstress

Man går omkring och andas som en gamal KOL patient. Man snyter sig och stirrar förvånat ner i näsdauken. Hur får det plats? Och varför är det grönt? Man diskuterar vabelivabb-pusslet med andra föräldrar på fritids. Man tänker att i morgon, då, då är det nog över. Dagarna går. 8 dagar sedan ett ok pass. ÅTTA DAGAR. Man vänjer sig vid att vilja gå och lägga sig klockan åtta, håller ut till tio och drömmer om träning. Men det är inte sköna drömmar utan av typen: ”Jag kommer till lokalen och har inga byxor” eller ”Jag kommer till lokalen och vet inte vad jag ska göra – går bara omkring och tittar utan att liksom göra något, samtidigt som jag har bråttom…”

Och som kronan på verket kommer dom i brevlådan på dagarna, ligger hånfullt på hallmattan och väntar när man kommer hem, de färgglada, inplastade inbjudningarna sommarens lopp Tjejmilen, Lidingöloppet och Midnattsloppet. Tre stycken på tre dagar! Man kliver demonstrativt över dom och slår på datorn och på fejjan haglar statusuppdateringar om PR och ”Härliga rundor i fantastiskt vårväder”. Jag hatar rundor i fantastiskt vårväder.

Jag är extremt träningsstressad nu. Har missat Hybrid, ruffiepass, crossfitpass och Lyftcoach den här veckan. Dessutom ligger min egen skivstång här på golvet brevid som en ledsen hund. Jag körde min lunchklass i långärmat idag för jag ville inte skylta med mina spinkiga armar (och jag är så frussen).

Det är extremt påfrestande när ens egenvärde och identitet börjar bli så sammankopplat med prestation. Jag skulle ju aldrig hamna där? Jag tränar ju för livet. För att överraska mig själv, inte för att bräcka dig – eller någon annan.

Och just nu är jag med influensan. Det är också livet. Jag tränar på att ta det. Svårt.

 

3 responses to “Träningsstress

  1. Krya på dig, bästa Elin!
    Kram från Ellen

  2. Vet hur du känner. Ligger döende i soffan själv med en näsa som känns som den inte är en del av min kropp och bedövad hjärna. Träna har jag inte gjort på två veckor så musklerna har nog förtvinat by now…

Kommentera

