Girl power

Vård av barn = ofrivilligt lugn och ro. Utmaning; att vända frustrationen till en använbar energi.

I helgen har vi firat mormor som fyller 90 år. Gammelmormor stark, sömmerskan, bärplockerskan, och handbollsspelerskan. Starka kvinnor gör sannerligen världen bättre! Hon bor tre trapper upp utan hiss och åker komunalt in till stan för att träffa barnbarnsbarnen och oss. Alltid snyggt klädd och med en bra hållning. Med på festen var Gugge, också handbollspelare (landslaget), 91 år gammal. Hon har nekats färdtjänst för att hon är för pigg. Gugge spelar pingis två dagar i veckan sedan tennisen blev för tung. Snacka om girl power. Jag känner vördnad inför dessa kvinnor och ska sträva efter den närvaron och glädjen. Det är vad träning handlar om. Att själv ta sig till sin 90 års fest i en snygg blåsa och hålla ett kraftfullt tacktal på slutet, åka hem, summera kvällen och ta sig ett glas vin! När jag i min träning tangerar det där jämförandet och informella tävlandet, när det är mer prestige än lycka över att vara människa med en fungerande kropp, när jag tränar för att vara någon, inte tränar för att vara, då jäklar ska jag tänka på gammelmormor stark och Gugge och tagga ner. Och träna för att leva!

Gammelmormorstark tidigare i veckan. Hon skulle ALDRIG ha fleecekofta på kalas.

 

3 responses to “Girl power

  1. ”Gugge spelar pingis två dagar i veckan sedan tennisen blev för tung.” Åh, vi fick just tårar i ögonen härhemma!

    Jag ska också bli bättre, träna för att vara och inte för att ”vara någon”. Men fan, det är inte lätt alltså.

  2. Anna! Det är inte så lätt, men roligare. Ungar är bra också. Håller en på mattan… Gugge var ensamstående med tre söner när hon spelade i landslaget. Jag måste intervjua henne!

  3. underhållande blogg.. och vilka supertanter! härligt!

Kommentera

